Hva prøver «sint» å fortelle deg?

Hei!

dreamstime_xl_39084156Det er utrolig viktig å ha oversikt over sine egne følelser. Jeg ser tanker – følelser – handling som en kjedereaksjon som utløses av underbevisste tanker som er laget av traumer. Men for å kunne nøste opp i hva og hvordan dette henger sammen er det å forstå hva man føler i hvilke situasjoner, en god begynnelse. Dessverre er det slik i samfunnet og forskjellige familier at noen følelser er anerkjent og lov å føle mens andre er ikke lov. Altså man får en motreaksjon på at man bør «skjerpe seg», «Ta seg sammen», at man «overreagerer», «du er svak når du har følelser og viser dem». Listen kunne vært flere sider lang. Det er dette som gjør at vi begynner å trykke følelsene ned, stenger av, later som de ikke er der, eller distraherer oss med tv, alkohol, sigaretter, mat osv. Eller enda verre; prøver å fokusere på det positive for å rømme fra det negative. Det er en tid for å fokusere positivt, men det kan også brukes for å rømme. Og er du kommet dit er ikke positivt fokus løsningen lenger. Da må men gjennom, eller ned for å komme videre i utviklingen.

Jeg kunne ikke vært mer uenig enn alle disse utsagnene om at man «overreagerer». For meg er de som tørr å føle, uttrykke og forske i hvorfor noen av de tøffeste menneskene jeg veit om. For meg er følelsene mine kompasset mitt. De er kommunikasjonen mellom meg og høyere dimensjoner og det er helt nødvendig at jeg kjenner, føler og er klar over hver eneste lille forskjell i mitt følelsesliv. I dette innlegget vil jeg dele hvordan jeg hjelper folk til å bli klar over sitt mønster og hva de egentlig reagerer på. Man må ikke gå helt ned i rotårsaken med en gang. Man kan få litt oversikt over hva an faktisk reagerer på først.

Spør deg selv disse spørsmålene:

  1. I hvilke situasjoner blir du sint?
  2. Hvem gjør deg ofte sint?
  3. Hva er den egentlige grunnen til at du ble sint? Spør deg selv; Hvorfor er det så dumt? Hva betyr det for deg hvis det er slik?
  4. Hva er det du tror på som gjør deg sint?
  5. Hvordan ser du ut når du er sint?
  6. Hva føler du i kroppen når du er sint? Beskriv kroppen din. Svart, hull, mørk sky, trangt, kvelende osv.
  7. Hva gjør du ofte når du er sint?
  8. Hva trenger du av deg selv når du er sint?
  9. Hva trenger du at andre gjør når du er sint?
  10. Hva blir andre rundt deg sint av?
  11. Hva gjør du når andre blir sint?
  12. Hva gjør du som gjør andre sint?

Ved å stille deg selv eller jobbe sammen med noen du kjenner, vil du kanskje få et bedre bilde av ditt reaksjonsmønster. Hvis du i tillegg forteller, i fredstid, hva du trenger fra andre når du føler sinne tror jeg du vil oppleve det å være sint litt annerledes. Istedet for å jobbe mot en følelse kan man jobbe med den og høre på hva den har å fortelle. Den er et aspekt av deg som vil vise deg noe. Hva er det du prøver å fortelle deg? Sinnet er ofte deg som prøver å forsvare deg slik at du ikke blir såret. Husk at sinnet også kan være mye mer enn rasende. Det er også:

Såret Fiendtlig Sur Selvopptatt Hatefull Kritisk
Fjern Sarkastisk Frustrert Sjalu Irritert Skeptisk

Vi alle har forskjellige uttrykk når vi er sinte. Hva er ditt?

Lykke til 🙂

Eira